Diclofenac
نوشته شده توسط : 10x

 موارد مصرف

 

ديكلوفناك سديم در درد و التهاب ناشي از بيماري روماتيسمي شامل آرترين جوانان و ديگر اختلالات عضلاني-اسكلتي، دردهاي بعد از جراحي و نيز نقرس حاد به كار مي رود.

 

   فارماكينتيك

 

ديكلوفناك از راه هاي خوراكي يا ركتوم به طور كامل جذب مي گردد. حداكثر غلظت سرمي 2 ساعت بعد از مصرف خوراكي ايجاد مي شود. اتصال پروتئيني دارو 99 درصد بوده و متابوليت هاي دارو غير فعال و نيمه عمر آن 2 ساعت است. دارو عمدتاً از راه ادرار دفع مي گردد.

 

   مكانيسم

 

ديكلوفناك از مهار كننده هاي قوي آنزيم سيكلواكسيژناز است. اين دارو همچنين پروستاگلندين ها، پروستاسايكلين و ترومبوكسان را كاهش مي دهد.

 

   موارد منع مصرف

 

در بيماران حساس به ASA يا ديگر داروهاي NSAID و بيماران دچار پورفيري كبدي نبايد مصرف شود.

 

   هشدار

 

1. در بيماران دچار اختلالات كليوي، كبدي يا قلبي، با احتياط و با حداقل ميزان ممكن به كار رود. در ضمن وضعيت عملكرد كليه مرتباً كنترل گردد. 

2. در بيماران دچار زخم معده فعال از مصرف خودداري شود. همچنين بيماران با سابقه زخم بهتر است از مصرف اين دارو پرهيز نموده و در صورت بروز صدمات معده اي- روده اي مصرف آن قطع گردد. 

3. اين دارو در افراد پير و همچنين افرادي كه سابقه حمله آسم و حساسيتي دارند با احتياط مصرف شود. 

طي 2 سال گذشته گزارشات متعددي از فلج ناشي از تزريق ديكلوفناك در كودكان زير 13 سال به مركز ثبت و بررسي عوارض جانبي داروها ارسال شده است.

 

   عوارض

 

عوارض گوارشي شامل تهوع، اسهال، و نيز گاهگاهي خونريزي يا زخم ممكن است بروز نمايد. واكنشهاي آلرژيك بويژه آنژيوادم، برونكواسپاسم و بثورات جلدي و نيز عوارضي نظير سرگيجه، سردرد، اختلالات شنوايي مانند وزوز گوش و دفع خون در ادرار ممكن است ايجاد گردد. 

طي 2 سال گذشته گزارشات متعددي از فلج ناشي از تزريق ديكلوفناك در كودكان زير 13 سال به مركز ثبت و بررسي عوارض جانبي داروها ارسال شده است.

 

   نكات

 

1. در سابقه زخم معده يا اختلالات شديد كبدي با احتياط مصرف شود. 

2. در محل تزريق ممكن است درد و گاهگاهي صدمات بافتي ايجاد گردد. 

3. مصرف شياف ممكن است سبب تحريك موضعي گردد. 

4. شكل تزريقي اين دارو در كودكان زير 13 سال نبايد مصرف شود.

 

   ميزان مصرف

 

خو راكي: 

از راه خوراكي mg/day 100-75 به صورت منقسم در 3-2 مقدار منقسم ترجيحاً بعد از غذا مصرف مي گردد. 

تزريقي: 

تزريق در عمق عضلات سرين، در حالات حاد و بعد از جراحي به ميزان mg/day 75 (يك بار و در حالات شديد دوبار در روز) و حداكثر 2 روز انجام مي شود. در كوليك حالب ها 75 ميلي گرم تزريق مي شود كه در صورت لزوم 30 دقيقه بعد تكرار مي گردد. 

شياف: به ميزان 100 ميلي گرم و معمولاً در شب استعمال مي شود.

 

   تداخل

 

در مصرف همزمان با مهاركننده هاي انزيم تبديل كننده آنژيوتانسين(ACE)، سبب مهار اثر ضد فشار خون اين داروها گرديده، و احتمالاً خطر نارسايي كليوي و هيپركالمي را افزايش مي دهد. مصرف داروهاي ضد ميكروبي از دسته كينولون ها همراه ديكلوفناك خطر بروز تشنج را افزايش مي دهند. خطر سميت كليوي در صورت مصرف همزمان سيكلوسپورين و ديكلوفناك افزايش مي يابد. دفع ليتيوم و نيز احتمالاً متوتركسات به وسيله اين دارو كاهش يافته، سميت آنها افزايش مي يابد.




:: موضوعات مرتبط: داروهای مسکن، ضدالتهاب و ضدتب ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: