Ceftriaxone Sodium
نوشته شده توسط : 10x

  موارد مصرف

 

این دارو در درمان عفونت های باکتریایی حساس به آن مصرف می شود که شامل شانکروئید، اندوکاردیت ، سالمونلوز ، شیگلوز، سوزاک، مننژیت ( درمان و پیشگیری از مننژیت مننگوکوکی )، سپتی سمی و حصبه می باشد. این دارو قبل از اعمال جراحی و به منظور پیشگیری از عفونت نیز مصرف می شود.

 

   فارماكينتيك

 

سفتریاکسون به دلیل پیوند به پروتئین از کینتیک غیر خطی وابسته به دوز پیروی می کند . اوج غلظت سرمی دارو پس از تزریق عضلانی تا 2 ساعت بعد از حاصل می شود . نیمه عمر پلاسمایی دارو 9- 6 ساعت است . سفتریاکسون به طور وسیع در بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود. بیش از نیمی از یک دوز مصرفی دارو از طریق ادرار و به صورت تغییر نیافته و بقیه از طریق مدفوع به صورت تغییر نیافته یا ترکیبات غیر فعال دفع می شود.

 

   موارد منع مصرف

 

در صورت وجود سابقه حساسیت مفرط به پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین، ابتلای به پورفیری ودر نوزادان مبتلا به کمی آلبومین خون، اسیدوز، زردی یا زیادی بیلی روبین خون .

 

   هشدار

 

1- در صورت وجود سابقه بیماری گوارشی به ویژه کولیت اولسراتیو، آنتریت ناحیهای وکولیت ناشی از آنتی بیوتیک با احتیاط فراوان مصرف شود. 

2- در بیماران مبتلا به عیب کارکبد یا کلیه ، کاهش مقدار مصرف این دارو ضروری است. 

3- در نوزادان نارس این دارو ممکن است موجب جابجایی بیلی روبین از آلبومین سرم شود. 

4- تزریق این دارو در نوزادان باید به آهستگی و طی 60 دقیقه صورت گیرد.

 

   عوارض

 

واکنشهای آلرژیک شامل کهیر و بثورات جلدی و علایم حساسیت مفرط شامل شوک آنافیلاکتیک، تهوع، استفراغ واسهال وعلایم کولیت پسودممبران با مصرف این دارو گزارش شده است .

 

   نكات

 

مخلوط کردن این دارو با سایر داروها به ویژه آمینوگلیکوزیدها در یک محلول توصیه نمی شود.

 

   ميزان مصرف

 

بزرگسالان : معمولاً 2- 1 گرم در روز به صورت واحد یا در دو مقدار منقسم به صورت تزریق عمیق عضلانی یا تزریق آهسته وریدی ( طی 4- 2 دقیقه ) و انفوزیون وریدی ( طی 30 دقیقه ) مصرف می شود. در عفونت های شدید این مقدار تا 4 گرم در روز افزایش می یابد. برای درمان سوزاک بدون عواقب ، مقدار 250 میلی گرم به صورت دوز واحد تزریق عضلانی می شود . برای پیشگیری از بروز عفونت قبل از اعمال جراحی، مقدار 1 گرم نیم تا یک ساعت قبل از عمل مصرف می شود . برای پیشگیری از مننژیت متگوکوکی مقدار 250 میلی گرم به صورت دوز واحد تزریق عضلانی می شود. 

توجه : در صورت نیاز به تزریق عضلانی بیش از 1 گرم در روز، مقدار مصرف باید به صورت منقسم در عضلات مختلف تزریق شود. 

کودکان : مقدار مصرف در نوزادان و کودکان 20- 50 mg/kg یک بار در روز می باشد که این مقدار در عفونت های شدید تا 80mg/kg در روز ممکن است افزایش یابد. حداکثر مقدار مصرف در نوزادان تا 50 mg/kg در روز است. باری پیشگیری از بروز مننژیت مننگوکوکی مقدار 125 میلی گرم به صورت واحد تزریق عضلانی می شود. 

توجه : مقادیر مصرف بیش از 50 mg/kg در کودکان باید فقط از طریق آنفوزیون وریدی شود. انفوزیون وریدی در نوزادان باید طی طریق 60 دقیقه انجام شود.

 

   تداخل

 

در صورت مصرف همزمان سفالوسپورین ها با آمینوگلیکوزیدها و وانکومایسین احتمال بروز مسمومیت کلیوی افزایش می یابد . اثر ضد انعقادی وارفارین در صورت مصرف همزمان با این داروها است افزایش یابد.




:: موضوعات مرتبط: داروهای ضد باکتری , ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: