افلوكساسين
نوشته شده توسط : 10x

موارد مصرف

 

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار التهاب مزمن پروستات، مجاری تنفسی تحتانی، پوست و بافت های نرم، سوزاک بدون عواقب و التهاب غیر گونوکوکی پیشابراه و گردن رحم مصرف می شود.

 

   فارماكينتيك

 

این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب می شود، اما جذب آن در حضور غذا به تاخیر می افتد . پس از جذب به طور گسترده در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود. نیمه عمر دارو 8-5 ساعت می باشد. دفع این دارو عمدتاً کلیوی است .

 

   مكانيسم

 

اوفلوکساسین از مشتقات فلوروکینولون ها و یک ترکیب باکتریسید است که از طریق مهار آنزیم DNA ژیراز دوباره سازی، ترجمه و ترمیم DNA باکتری را مهار می کند.

 

   موارد منع مصرف

 

این دارو در کودکان و نوجوانان ونیز بیماران مبتلا به صرع یا دارای سابقه ابتلا به صرع و بیماران با سابقه آلرژی به این دارو و ترکیبات مشابه نباید مصرف شود.

 

   هشدار

 

1- مصرف این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان صورت گیرد : سابقه بیماری روانی، ابتلای بیمار به دیابت، G6PD ، عیب کار کبد یا کلیه. 

2- مشتقات کینولون ها ممکن است موجب بروز تشنج در بیماران دارای سابقه تشنج یا سایر بیماران شود.

 

   عوارض

 

عوارض جانبی شایع کینولون ها عبارتند از تهوع، استفراغ ، درد شکم، اسهال، سردرد، سرگیجه ،اختلال در خواب، بثورات جلدی، خارش، تب، آنافیلاکسی، حساسیت به نور، افزایش اوره وکراتینین خون، اختلالات گذرا در آنزیم های کبد و بیلی روبین، درد عضلات و مفاصل ، اختلالات خونی و تغییر در غلظت پروترومبین.

 

   نكات

 

1- بیمار باید از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب خوداری کند. 

2- این دارو باید با مقدار کافی آب مصرف شود و در طول درمان نیز باید مایعات کافی بنوشد. همچنین ،از قلیایی کردن بیش از حد ادرار باید پرهیز کرد، چرا که خطر بروز کریستالوری با این دارو وجود دارد. 

3- در طول مدت مصرف این دارو در انجام کارهایی که به مهارت نیاز دارند، ( به ویژه رانندگی ) باید احتیاط کرد. 

4- این دارو را باید با معده خالی مصرف کرد. 

5- در صورت بروز هرگونه واکنش روانی ، نورولوژیک یا حساسیت مفرط به مصرف اولین دوز دارو، مصرف آن را قطع کرد. 

6- در طول مصرف این دارو، بیمار باید از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب خودداری کند. در صورت بروز واکنش های حساسیت به نور مصرف این دارو باید قطع شود.

 

   ميزان مصرف

 

اوفلوکساسین در درمان عفونت های مجاری ادرار به مقدار 200 -400 mg/day ترجیحاً هر روز صبح مصرف می شود که این مقدار در صورت لزوم در عفونت های فوقانی ادرار تا 400 میلی گرم دوبار در روز افزایش می یابد. مقدار مصرف این دارو در درمان عفونت های مجاری تنفسی تحتانی 400mg/day ترجیحاً هر روز صبح می باشد که این مقدار در صورت لزوم تا 400 میلی گرم دو بار در روز قابل افزایش خواهد بود. این دارو به مقدار 400 میلی گرم دوبار در روز در درمان عفونت های پوست و بافت های نرم مصرف می شود. اوفلوکساسین در درمان سوزاک بدون عواقب 400 میلی گرم در یک نوبت مصرف می شود. این مقدار در درمان التهاب غیر گوکوکی پیشابراه و گردن رحم 400 میلی گرم یک بار در روز یا در مقادیر منقسم می باشد. همچنین در درمان التهاب مزمن پروستات 200 میلی گرم دوبار در روز برای 28 روز مصرف می شود.

 

   تداخل

 

در صورت مصرف کینولون ها با داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی خطر بروز تشنج ممکن است افزایش یابد. داروهای آنتی اسید و مواد جاذب جذب این دارو را کاهش می دهند. کینولون ها اثر ضد دیابت داروهای سولفونیل اوره، وارفارین و برموکریپتین را افزایش می دهند. سمیت کلیوی سیکلوسپورین توسط این داروها افزایش می یابد . جذب اوفلوکساین در صورت مصرف همزمان با املاح آهن کاهش می یابد.




:: موضوعات مرتبط: داروهای ضد باکتری , ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: