Ceftizoxime Sodium
نوشته شده توسط : 10x

 موارد مصرف

 

سفتی زوکسیم در درمان عفونت های مفصل و استخوان ، سوزاک ساده ، عفونت های داخل شکم، مننژیت ، سپتی سمی باکتریایی، عفونت های بافت نرم وپوست و عفونت های باکتریایی مجرای ادرار مصرف می شود.

 

   فارماكينتيك

 

غلظت سرمی دارو یک ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خود می رسد . نیمه عمر دارو حدود 7/1 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است تا 30 ساعت افزایش یابد .

 

   موارد منع مصرف

 

در صورت وجود سابقه حساسیت مفرط به سفالوسپورین ها ، پنی سیلین ها و مشتقات آنها ، پنی سیلامین یا بیملری های پورفیری ، نباید مصرف شود.

 

   هشدار

 

1- در صورت وجود سابقه بیماری گوارشی به ویژه کولیت اولسراتیو، آنتریت ناحیه ایی و کولیت ناشی از آنتی بیوتیک ، این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود. 

2- در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، کاهش مقدار مصرف دارو ضروری است .

 

   عوارض

 

اسهال خفیف ، کرامپ های شکم ، تهوع یا استفراغ، سردرد، کاندیدیاز دهانی ( رشد بیش از حد قارچ )، کاندیدیاز واژن ( خارش ترشح واژن ) و علایم مربوط به کولیت پسودوممبران ( کرامپ ودرد شدید معده یا شکم ، اسهال شدید و آبکی و احتمالاً خونی و تب ) با مصرف سفالوسپورین ها گزاش شده است .

 

   نكات

 

1- در صورت بروز اسهال شدید، قبل از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال ، باید با پزشک مشورت شود . 

2- در صورت فراموش کردن یک نوبت، مصرف دارو به محض به یاد آوردن، دارو را باید مصرف کرد . ولی اگر تقریباً زمان مصرف بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود و مقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد. 

3- مخلوط کردن سفتی زوکسی با سایر داروها به ویژه آمینوگلیکوزیدها در یک محلول توصیه نمی شود .

 

   ميزان مصرف

 

بزرگسالان : در عفونت های بدون عواقب مجاری ادراری، 500 میلی گرم هر 12 ساعت و برای سایر عفونت ها 2-1 گرم هر 12- 8 ساعت از راه عضلانی یا وریدی تزریق می شود . در عفونت های مخاطره آمیز، 4- 3 گرم هر 8 ساعت از راه وریدی تزریق می شود. در درمان سوزاک، یک گرم به صورت دوز واحد تزریق عضلانی می شود . 

توجه: در صورت ضرورت تزریق 2 گرم یا بیشتر از این دارو به صورت عضلانی، این مقدار باید به صورت منقسم در عضلات مختلف تزریق شود . 

کودکان : در درمان عفونت های باکتریایی در کودکان با سن 6 ماه تا 12 سال ، 50mg/kg هر 8-6 ساعت تزریق عضلانی یا وریدی می شود .

 

   تداخل

 

اثر ضد انعقادی وارفارین، در صورت مصرف همزمان با سفالوسپورین‌ها ممکن است افزایش یابد.




:: موضوعات مرتبط: داروهای ضد باکتری , ,
:: برچسب‌ها: سفتی زوکسیم ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: